Wat je ambitie voor je bedrijf ook is… als niet alle snavels in je organisatie dezelfde kant op staan, dan wordt het lastig om je doelen te bereiken. Maar hoe krijg je dit nu voor elkaar? Hoe laat je alles en iedereen naadloos in dezelfde richting samenwerken, zodat je de (kostbare) beschikbare energie in je bedrijf kanaliseert en optimaal benut?

Het Kraanvogelmodel geeft inzicht. In deze korte tutorial leg ik uit hoe het in elkaar zit en krijg je een eerste handvat om te pinpointen waar je mee aan de slag kunt om jouw organisatie te transformeren in een eenheid die z’n doelen gestroomlijnd bereikt. Die koers houdt en grip heeft. Let’s Fly!

Doe de KraanvogelScan

Wil je weten waar de energie bij ‘jouw Kraanvogel’ stokt? Neem dan contact met mij op voor een gratis KraanvogelScan voor jouw organisatie. Je weet dan EXACT waar je mee aan de slag moet om alles en iedereen in dezelfde richting te laten samenwerken. Let’s Fly!

 

Hoe goed is ‘jouw kraanvogel’ in staat z’n doelen gestroomlijnd te bereiken?

Is je strategie helder in de kop? Kunnen de mensen in het lijf de visie en strategie uitdragen?
Klapperen je vleugels in een continu ritme, of is ‘jouw kraanvogel’ dan weer in, en dan weer uit de lucht? Heeft je organisatie een staart die krachtig kan sturen? Of hangt ie er slapjes bij?

Wil je weten hoe het met jouw kraanvogel gesteld is?
Neem contact met mij op voor een gratis KraanvogelScan: ellen@brandforceone.nl

Let’s Fly!

De 7 onderdelen van het Kraanvogelmodel

In het Kraanvogelmodel vergelijk ik de organisatie die wil of moet veranderen om z’n doelen te bereiken met een origami kraanvogel. Daarmee vergelijk ik het met een ecosysteem waarin alles met elkaar verbonden is en afhankelijk van elkaar is voor succes. Hoe beter de onderdelen van het ecosysteem met elkaar verbonden zijn, hoe beter het functioneert en in staat is om zijn doel te bereiken.

Kop
De kop is het domein van de leiders, van de visie en de strategie. Zolang de strategie niet helder is in de kop, kan ie dat onmogelijk zijn in de rest van het lijf.

Vleugels
De vleugels symboliseren het contact met de buitenwereld. Het is het domein van sales, marketing en employer branding. De vleugels kunnen de transformatie versnellen. Door de strategie door te vertalen naar de marketing gaan de mensen intern zien ‘Ah! Dit is wie we willen worden’ en wordt de eerste (new) business binnengehaald. Daarmee wordt de urgentie voor verandering intern nog groter.

Hals
De hals symboliseert de interne communicatie over de strategie vanuit het leiderschap naar de rest van de organisatie. De hals is vaak de bottleneck in transformatietrajecten omdat deze niet goed en/of vaak genoeg wordt geactiveerd.

Lijf
Het lijf symboliseert de werkvloer, de plek waar de kernactiviteiten worden uitgevoerd. Hier bevindt zich het onderbuikgevoel van de organisatie. De mensen in het lijf kijken naar de mensen in de kop voor richting over waar het met de organisatie naartoe moet.

Staart
De staart staat voor het management. Daarmee bedoel ik niet zozeer een hierarchische laag, maar de rol van monitoren, bijsturen en coachen. Vanuit de staart overzie je wat er in het lijf gebeurt en waar men in de kop naartoe wil. Is dat niet in lijn met elkaar, dan kun je dus bijsturen.

Botten & spieren
De botten en spieren verbinden alle onderdelen van de Kraanvogel. Het zijn de harde afspraken die we met elkaar maken: de rol/taakverdeling, de processen en procedures: de basis voor een gestroomlijnde samenwerking en het houden van grip.

DNA
Het DNA staat voor de cultuur van de organisatie, de manier waarop deze zich gedraagt en communiceert. Het is essentieel dat het DNA aansluit bij de strategie. Je kunt immers nog zo’n mooie strategie hebben, als mensen er niet naar handelen, dan blijft het een stuk papier. Culture eats any strategy for breakfast.

Hart
Zijn alle onderdelen naadloos met elkaar verbonden dan komt ook het 8e en geheime onderdeel van de Kraanvogel tevoorschijn: het hart van de organisatie. De passie en drive om met wat je doet iets te veranderen in de buitenwereld, waarmee ook de ondernemer ooit zijn/haar bedrijf begon.