Cool head, warm heart

Leiderschap in crisistijd

Zo’n twee weken geleden zijn we door Corona van het ene op het andere moment in een nieuwe situatie beland. Na het eerste acute schakelen zijn we zo langzamerhand gewend aan het samenwerken op afstand en hebben we met elkaar een modus gevonden om het werk draaiende te houden. Maar hoe zorg je er als leider voor – nu het langer lijkt te gaan duren – dat je organisatie ook de komende weken of maanden als stabiele, gemotiveerde eenheid blijft opereren?

In deze blog 5 tips voor proactief leiderschap met een koel hoofd en een warm hart.

 

Leiderschap in crisistijd vraagt om een koel hoofd, een warm hart en nauwe verbinding

 

Tip 1. Wees een baken van rust en houd overzicht
Mensen kijken naar jou als leider om hen en het bedrijf door deze moeilijke tijd te loodsen. Het is belangrijk dat jij voor hen een baken van rust bent en ze erop kunnen vertrouwen dat jij grip hebt op de situatie, hoe onzeker deze ook is. Dat doe je ten eerste door het overzicht te hebben en te houden, en dus regelmatig in je helikopter te gaan zitten. En ten tweede door jouw inzichten transparant en met realisme met je medewerkers te delen. Als mensen een goed gevoel hebben bij jouw leiderschap, dan geeft dat vertrouwen en rust. Ook al zijn de scenario’s niet altijd even rooskleurig.

Tip 2. Organiseer nieuwe overlegroutines om goed op elkaar aangesloten te blijven
Even bij elkaar binnenlopen of bijpraten in de wandelgangen is er nu niet bij. Direct onderling contact is gereduceerd tot gefocuste videomeetings en telefoontjes. Om goed op elkaar aangesloten te blijven is het structureel intensiveren van persoonlijk contact essentieel. Dat gaat verder dan het laten doorgaan van vaste wekelijkse overleggen. Kijk wat er voor nodig is om goed met elkaar te kunnen blijven sturen in het werk en introduceer op basis daarvan nieuwe overlegroutines. Plan niet één, maar twee keer per week of zelfs dagelijks contact met elkaar in. Zo blijf je samen dicht op de bal en optimaliseer je de stabiliteit van de organisatie.

Tip 3. Steek je voelsprieten uit en luister van mens tot mens
De thuissituatie, de werksituatie, alles is anders. Om nog maar niet te spreken over de zorgen over je eigen gezondheid en die van je naasten. En toch gaat het werk door. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Het als leider bieden van een luisterend oor en het uiten van waardering is belangrijk om mensen te helpen om door te gaan. Steek daarom regelmatig en proactief je voelsprieten uit binnen de organisatie. Laat hierbij de hiërarchie voor wat het is en zoek contact met mensen in alle lagen van je organisatie. Bel ze, vraag hoe het met ze is en, als de financiële situatie het toelaat, laat een kleine attentie bezorgen op het thuisadres.

Tip 4. Breng de koppen bij elkaar en denk samen na over oplossingen en mogelijkheden
Nu de fase van acuut handelen en hergroeperen enigszins achter ons ligt, is het belangrijk om vooruit te kijken en de eerste balans op te maken. Zijn de huidige plannen nog relevant en de gestelde doelen nog haalbaar? Waar dat niet zo is: wat is dan wel haalbaar en hoe kunnen we dat realiseren? Om met goede ideeën te komen is alle mogelijke input en creativiteit nodig. Betrek daarom de mensen in je organisatie bij het zoeken naar oplossingen en vraag om input en ideeën. Door samen naar oplossingen te kijken en keuzes te maken kom je sneller tot waardevolle ideeën en versterk je het gevoel van eenheid.

Tip 5. Houd medewerkers betrokken door regelmatige interne communicatie
Actuele informatie over de situatie van je bedrijf is in deze crisistijd niet alleen belangrijk voor klanten, leveranciers en partners, maar vooral ook voor je medewerkers. Zij werken dag in dag uit aan het zo goed mogelijk volbrengen van hun taken, met de continuïteit van het bedrijf als gezamenlijk doel. Om in het dagelijks werk goede keuzes te kunnen maken en mee te kunnen denken in het belang van het bedrijf is het belangrijk dat medewerkers inzicht hebben in wat er speelt. Houd ze daarom goed op de hoogte en stuur bijvoorbeeld een wekelijkse interne update: hoe gaat het met ons, wat speelt er en hoe gaat het in onze markt.

Bottom-line: wees als leider in deze crisis vóór alles mens en organiseer het zo dat jij, je mensen en iedereen onderling nauw met elkaar verbonden blijven. Alleen zo kan de energie blijven stromen die nodig is om als gemotiveerde eenheid te blijven draaien.

Rest mij nog één laatste tip: zorg als leider niet alleen voor anderen, maar ook voor jezelf. Want alleen als je goed voor jezelf zorgt, kun je zorgen voor anderen.

Blijf veilig, blijf gezond en blijf positief!

Hartelijke groeten,

Ellen