Strong wings: sales & marketingsynergie

Doelen realiseren vanuit een geoliede sales- & marketingmachine

Veel bedrijven lopen omzet mis doordat sales- en marketingafdelingen langs elkaar heen werken en niet goed op elkaar zijn afgestemd. Het ontbreekt aan synergetisch samenwerken om de strategische en commerciële doelstellingen te realiseren. Samen met specialist in salesprocesinrichting & salesteamactivatie Saskia Dors schreef ik deze blog over hoe je als mkb-bedrijf een geoliede sales- & marketingmachine creëert. Met als doel: meer omzet, de juiste klanten en een proactieve sales & marketingaanpak op basis van een helder strategisch plan.

Gebrek aan samenwerking als grootste bottleneck
De samenwerking tussen Ellen en Saskia is ontstaan op basis van de bottlenecks die beiden signaleren in hun werk voor de grotere mkb-bedrijven.
Ellen: “Marketing & communicatie is nog vaak een ondergeschoven kindje bij bedrijven. Het wordt erbij gedaan of puur sales ondersteunend ingezet. Een goed op de commerciële en strategische doelen van de organisatie aangesloten marketingaanpak is echter van essentieel belang om in de snel en continu veranderende (online) wereld competitief te zijn en blijven. Strategische marketing & communicatie moet daarom in de directiekamer op de agenda.” Saskia: “Wanneer bedrijven mij vragen voor leadopvolging kijk ik eerst naar de kwaliteit van de leads. Vaak laat deze te wensen over. De juiste klanten worden niet getarget, de propositie wordt niet helder gecommuniceerd of leads worden simpelweg niet opgevolgd. Er is geen duidelijke sturing en er ligt geen helder plan. Goede marketing & communicatie vanuit een heldere strategie is nodig om leadopvolging goed op de rails te krijgen. Door een doelgerichte aanpak en door feedback uit de markt met elkaar te delen ontstaat een feedbackloop tussen sales en marketing die nodig is voor meer efficiency en effectiviteit.”

Een heldere strategie en de ‘customer journey’ als uitgangspunt
In de aanpak van Ellen en Saskia worden strategie, marketing & communicatie en sales naadloos op elkaar afgestemd. Ellen begeleidt de directie bij het neerzetten van de strategische basis, brengt het marketing & communicatieteam in stelling en zorgt voor activatie van de strategie in de organisatie en de buitenwereld. Saskia fungeert als drijvende kracht achter het salesteam. Saskia: “Onder onze regie zorgen we voor een continue feedbackloop waarin de ‘customer journey’ centraal staat, we elkaar structureel opzoeken en informatie delen. Het resultaat: een continu goed gevulde salespijplijn, effectieve inzet van de eigen sales- en marketingmensen van onze klanten en doelen samen efficiënter realiseren.”

Met positieve energie veranderen richting commercieel succes!
Ellen: “Veel ondernemers lopen vast in hun groei en ontwikkeling, omdat verandering moeilijk te realiseren is. Ze weten niet waar ze moeten beginnen en hoe ze kunnen zorgen voor draagvlak en helderheid. Interne communicatie, cultuur, organisatie en proces zijn daarom belangrijke aandachtspunten in onze aanpak. Doordat wij buiten de organisatie staan zijn wij in staat om deze transformatie doelgericht aan te jagen. De doelgerichte mindset waar wij op sturen zorgt bovendien voor positieve energie en plezier op de werkvloer!”